Friday, August 14, 2009

Doa Memohon Diselamatkan Daripada Wabak & Bencana

بسم الله الرحمن الرحيم. بسم الله شافي. بسم الله كافي. بسم الله المُعافي.
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

Maknanya " Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi maha Penyayang. Dengan menyebut nama Allah yang Maha Penyembuh. Dengan menyebut nama Allah ia memadai. Dengan menyebut nama Allah yang Melindungi keselamatan. Dengan menyebut nama Allah yang tidak akan memudaratkan apa-apa pun yang disebut nama-Nya sesuatu yang ada di langit dan dibumi. Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Doa ini disebut "Bismillah Lima". Ia sesuai dibaca ketika menghadapi apa jua musibah, penyakit berjangkit, penyakit zahir dan batin serta lainnya. Dibaca sebanyak lima kali setiap kali membacanya. Diamalkan setiap hari, bila-bila waktu dan sebaik-baiknya selepas solat waktu.

Unjuran Pertubuhan Kesihatan Sedunia ( WHO ) mengatakan wabak ini akan berlanjutan selama setahun ke dua tahun sebelum reda. Kematian dijangka akan meningkat hingga 1% bagi pesakit yang terkena selsema babi ini. Dianggarkan sehingga 20% rakyat Malaysia akan dijangkiti. Dengan kadar kematian berjumlah 1%, ini bermakna kemungkinan kematian ialah antara 5500 hingga 28000 orang. Nauzubillahi Min Dzalik. Sama-sama kita berdoa agar ia dijauhkan daripada insan yang kita sayangi.

No comments:

Post a Comment